top of page

Positief coachen

01.

Waarom positieve feedback

02.

Waarom positief coachen

03.

Stappen positieve feedback

04.

Tips positieve feedback 

Waarom positieve feedback

De Relevantie van Positieve Feedback

Het geven van positieve feedback is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van sporters, vooral bij kinderen en jongeren. Wanneer je als coach de tijd neemt om positieve feedback te geven, bouw je aan het zelfvertrouwen van je sporters. Ze voelen zich gesteund en weten dat hun inspanningen worden opgemerkt, zelfs als ze nog niet perfect zijn. Dit verhoogt hun intrinsieke motivatie om te leren en zichzelf te verbeteren.

​

Een sporter die positieve feedback krijgt, zal eerder geneigd zijn om risico’s te nemen, nieuwe vaardigheden uit te proberen en door te zetten bij tegenslagen. Positieve feedback creëert een omgeving waarin sporters plezier hebben in het leerproces en gemotiveerd blijven, zelfs wanneer de vooruitgang langzaam lijkt te gaan. Vooral bij jonge sporters kan deze aanpak hen helpen om te groeien, niet alleen als sporter maar ook als persoon.​

Waarom positief coachen

Onderzoek toont aan dat mensen beter reageren op positieve dan op negatieve feedback. Wanneer je focust op wat goed gaat, versterk je het gedrag dat je wilt zien. Dit principe geldt ook voor sporters, of ze nu beginners zijn of gevorderden. Positief coachen betekent niet dat je alleen maar complimenten uitdeelt. Het betekent dat je gericht, specifiek en opbouwend bent in je benadering.

​

Een goed voorbeeld van positief coachen is hoe je reageert op fouten. Stel dat een jonge voetballer een pass mist tijdens een training. In plaats van te zeggen: “Je deed het verkeerd,” kun je beter reageren met: “Je idee was goed, je zag de vrije ruimte. Als je iets rustiger blijft, lukt het de volgende keer.” Dit geeft de sporter een positief gevoel over zijn intentie, terwijl je tegelijkertijd wijst op een verbeterpunt zonder de motivatie te ondermijnen.

Stappen positieve feedback

  1.  Focus op het proces, niet alleen op het resultaat​
    • Voorbeeld: Als een sporter zijn best doet tijdens een moeilijke oefening, complimenteer hem dan voor zijn inzet en doorzettingsvermogen, zelfs als het eindresultaat niet perfect is. Zeg bijvoorbeeld: “Ik zag dat je echt je best deed om die sprong onder de knie te krijgen. Als je zo doorgaat, gaat het je zeker lukken!” Dit moedigt de sporter aan om verder te blijven oefenen, ongeacht het onmiddellijke succes.

  2. Geef specifieke complimenten

    • Een oprecht compliment kan veel krachtiger zijn dan algemene lof. In plaats van te zeggen: “Goed gedaan vandaag!”, geef specifiek aan wat goed ging. Bijvoorbeeld: “Je bent echt verbeterd in je verdediging vandaag. Je stond precies op de goede plek!” Op deze manier weet de sporter wat hij goed heeft gedaan en kan hij dit in de toekomst herhalen.

  3. Gebruik de sandwich-methode voor feedback

    • Dit is een effectieve techniek waarbij je negatieve of corrigerende feedback verpakt tussen twee positieve opmerkingen. Voorbeeld: “Je was vandaag erg actief en je passes waren scherp. Het zou goed zijn om iets sneller te bewegen als je de bal ontvangt. Maar ga zo door met die energie, dat helpt je team echt vooruit.” Dit zorgt ervoor dat de sporter zich niet ontmoedigd voelt door kritiek, maar juist gemotiveerd blijft om aan zijn spel te werken.

  4. Moedig doorzettingsvermogen aan

    • Sporters zullen onvermijdelijk tegenslagen en fouten maken. Het is belangrijk om doorzettingsvermogen te belonen en te benadrukken dat fouten deel uitmaken van het leerproces. Zeg bijvoorbeeld: “Het ging vandaag niet zoals je wilde, maar ik zie dat je je best blijft doen. Dat is de juiste instelling. Blijf volhouden!” Dit helpt sporters om te leren dat falen tijdelijk is en dat ze door inspanning vooruitgang kunnen boeken.

  5. Maak fouten bespreekbaar

    • Een groot onderdeel van positief coachen is het creëren van een veilige omgeving waarin fouten mogen worden gemaakt. Moedig sporters aan om fouten te zien als leermomenten. Voorbeeld: “Wat kun je de volgende keer anders doen? Wat werkte er goed en wat kan nog beter?” Door sporters zelf te laten nadenken over hun prestaties, geef je hen de ruimte om te leren en verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling.

Tips positieve feedback

  1. Gebruik altijd concrete voorbeelden in je complimenten. Dit zorgt ervoor dat sporters begrijpen wat er goed ging.

  2. Zorg dat positieve feedback oprecht is. Sporters voelen het als complimenten niet oprecht zijn, wat het tegenovergestelde effect kan hebben.

  3. Beloon de inzet, niet alleen het resultaat. Dit houdt de focus op leren en verbeteren, niet alleen op winnen of verliezen.

  4. Creëer een omgeving waarin fouten maken onderdeel van het proces is. Moedig je sporters aan om risico’s te nemen zonder angst om bekritiseerd te worden.

bottom of page